Tuesday, October 20, 2015

Perjalanan menyusukan bayi..

Bermulalah alkisah... hehe.. buang tabiat nampaknye... almaklumlah lama tak berblog... alhamdulillah.. aku sudah punya 2 orang anak.. anak sulong umur 6 tahun... while anak second baru berumur 4 bulan setengah...

saje nak share kisah pasal menyusukan bayi... dulu masa anak sulong aku tak berpeluang nak bf lama sbb lack of knowledge dan takder support.. pastu aku sendiri tak yakin... walhal bukannye takder susu... banyak jer... hmmm utk second baby ni aku nekad nak fully bf... alhamdulillah setakat umur anak aku 4 bulan lbh ni... 2 hari jer die penah minum susu fm... tu pun kat hospital... sbb tak cukup susu.. almaklumlah big baby... mmm 4.11kg... abang die dulu pun berat hampir sama masa dilahirkan.. 4.05kg...

dalam proses nak bf bayi ni... yg penting kne nekad.. yakin.. pastu support dari suami kne ada...then jgn amik pusing ape org cakap... kalo org cakap takder susu buat tak tahu... bagi jer die isap... yakin susu keluar bile baby isap... insyaAllah... susu akan ada... selain tu... kalo rasa susu tak byk.. makan atau minum supplemen tambahan yg sesuai ngan badan...

macam saya sendiri... ms dalam pantang sy minum tamar cocoa, horlick, sy makan kurma, makan sup sawi... alhamdulillah... semua tu membantu menambah susu... selain tu longan kering yg dimasak pun ok untuk tambah susu... tp satu... sy tak tahu camane nak kurangkan masalah kembung anak saya...

Dan sekarang memandang kan sy ni suka coffee... sy minum La Cafe... keluaran Living Active Genius... Alhamdulillah sesuai ngn diri sy.. sy jadi bertenaga dan kurang lapar... kandungan pegaga dalam kopi tu membantu saya untuk tambah susu... selain tu... masalah kembung perut anak saya pun dah kurang... dan sekarang jarang sangat die kembung perut... pusat die yg sebelum ni timbul sbb kembung pun alhamdulillah dah elok...

apa yang saya perasan.. hari awal2 lepas sy minum kopi ni... lepas anak menyusu... n die membuang... ade selaput dalam poo die... bak kate ore kelate... sarat die keluar... lepas dr tu.. masalah kembung die kurang... alhamdulillah..

kopi La Cafe ni harga nye  rm33 sekotak... satu kotak ada 20 sachet... kalo ade kawan2 nak cuba.. boleh wassap sy.. atau mesej... di mira-0133412148... kita berusaha... selebihnya datang dari Allah s.w.t.

 

No comments: